גילוי פוטנציאל טיפולי הממוקד באנזים DIO3 להגברת הטיפול בסרטן השחלות

סטטוס המחקר: בביצוע
שנות המחקר: 2022, 2023, 2024

אודות החוקרת:

פרופ' אסנת אשור-פביאן

פרופ' אשור-פביאן מבצעת מחקרים בסיסיים ופרה-קליניים שמטרתם לשפר את ההבנה ולפתח תרופות חדשות לסוגי סרטן אגרסיביים במיוחד.

פרופ' אשור-פביאן מנהלת את המעבדה להמטו-אונקולוגיה יישומית במכון ההמטולוגי במרכז רפואי מאיר, ומשמשת כפרופ' חבר בחוג לגנטיקה מולקולרית של האדם ולביוכימיה בבית הספר לרפואה ע"ש סאקלר של אוניברסיטת תל-אביב.

ברשותה כמה פטנטים רשומים והיא מעורבת בפיתוח ומסחור מולקולה ייחודית שהצליחה לבלום התפתחות והתפשטות של תאים סרטניים.
מענק פרויקט (Project Grant)
אוניברסיטת תל אביב

תקציר המחקר:

בניית תאי הגוף שלנו נעשית בעזרת תרכובות הנקראות חלבונים. אלו מבנים אשר משתתפים בפעולות רבות בגוף, החל מגדילת תאים, פירוק תוצרי מזון, השתתפות פעילה כנגד פציעות ועוד. צורה מיוחדת של חלבונים נקראת 'אנזימים', המתפקדים כמכונות משוכללות בעלות תפקיד חשוב בזירוז תהליכים ביולוגיים.

סרטן השחלות הינו הסרטן החמישי השכיח ביותר אצל נשים. כל שנה נוספות 400-500 חולות מאובחנות חדשות בישראל. למרבה הצער, חולות רבות אינן שורדות ולעיתים קרובות הדבר נובע מפיתוח עמידות לתרופות כנגד הסרטן. על מנת להתגבר על התנגדות הגוף לטיפול, נדרשת הבנה מעמיקה של מנגנוני ההתנגדות המתפתחים בגוף האישה.

מחקרים מצאו כי אנזים ייחודי הקרוי DIO3 מעורב בהתפתחות הסרטן, כולל סרטן השחלות. מטרת המחקר של פרופ' אשור-פביאן היא ללמוד את התפקיד הפוטנציאלי שממלא אנזים זה בעמידות לטיפול בסרטן השחלות. בנוסף מטרת המחקר הינה לבחון את השפעת עיכוב האנזים כגישה חדשה לבחינת רגישות תאים לתרופות.

טיפול בסרטן השחלות ממשיך להוות אתגר יום יומי לחולות ומציאת טיפול יעיל מהווה מטרה לחוקרים. המחקר של פרופ' אשור-פביאן עשוי לשפוך אור על מנגנונים אפשריים ומציאת טיפולים יעילים לסרטן, ולחולות בסרטן השחלות בפרט.
תחום המחקר / מילות מפתח: מחקר בסיסי, סרטני נשים, עמידות לתרופות

פרסומים: