חקר המנגנונים אשר גורמים להרס של תאי סרטן ריאות מסוג אדנוקרצינומה

סטטוס המחקר: בביצוע
שנות המחקר: 2022, 2023, 2024

אודות החוקר:

פרופ' נביה איוב

פרופ' איוב החל את הקריירה האקדמית שלו באוניברסיטה העברית, בה הוא סיים לימודי תואר ראשון בביולוגיה ולימודי תואר שני בגנטיקה בהצטיינות. לאחר מכן, השלים את לימודי הדוקטורט בבית החולים הדסה, השייך לאוניברסיטה העברית. לאחר מכן המשיך ללימודי פוסט-דוקטורט ביחידה לחקר הסרטן תחת מועצת המחקר הרפואי (MRC Cancer Cell Unit) בקיימברידג', בריטניה.

הוא חזר ארצה בשנת 2010 והקים את מעבדת המחקר שלו בטכניון, שם הוא משמש כפרופסור חבר בפקולטה לביולוגיה. המחקר של פרופ' איוב מתמקד בזיהוי חלבונים המגיבים לנזקי הדנ"א, ואפיון תפקידם בתהליכי תיקון הדנ"א והתפתחות סרטן. מטרת העל שלו היא לתרגם את ממצאי המחקר לכדי כלי אבחנתי וטיפולי כדי למגר את מחלת הסרטן ומחלות דומות אחרות.
מענק פרויקט (Project Grant)
הטכניון – מכון טכנולוגי לישראל

תקציר המחקר:

סרטן ריאות הינו סוג הסרטן הקטלני ביותר, הגורם למספר רב של מקרי מוות ברחבי העולם. אדנוקרצינומה הוא הסוג השכיח ביותר של סרטן ריאות, ומהווה כ- 40% מכלל מקרי סרטן הריאות. לכן, חשוב ביותר לפתח אסטרטגיות טיפוליות חדשות עבור חולי סרטן ריאות מסוג זה. במצב תקין, קיימים בגופינו מנגנונים בעלי פעילות מדכאת גידולים סרטניים. חלק ממנגנונים אלו מתבטאים ברמה התאית. כאשר חל שינוי (מוטציה) במנגנונים אלו, מתפתח תהליך סרטני.

במחקרים קודמים נמצא כי ביותר מ 20% מהגידולים הפולשניים בריאה ישנה מוטציה בגן RBM10, הפועל במנגנון האחראי על פעילות מדכאת סרטן. ממצא זה הוביל את מעבדתו של פרופ' איוב לבחון האם מוטציה בגן זה גורמת לתאים להיות פגיעים יותר בתנאים מסוימים. לשם כך בוצעה במעבדתו של פרופ' איוב בדיקת סריקה גנית בה זוהו 221 גנים שכאשר הם מושתקים ולא באים לידי ביטוי, מביאים לכדי השמדה סלקטיבית של תאי סרטן הריאה בעלי מוטציה בגן RBM10. אחד מאותם גנים נקרא WEE1, גן שבדרך כלל משמש כבקרה על חלוקה תאית.

פרופ' איוב וצוותו מציעים להתמקד בחקר המנגנונים המולקולריים אשר גורמים להרג תאי סרטן הריאה בעלי מוטציה בגן RBM10 והיעילות של השתקת הגן WEE1 בדיכוי גדילת הגידולים הסרטניים. ניסויים אלו יהוו בסיס פרה-קליני למציאת טיפול תרופתי עבור חולי סרטן ריאה בעלי מוטציה בגן RBM10.
תחום המחקר / מילות מפתח: אבחון מוקדם, מחקר בסיסי, סרטן ריאות

פרסומים: