תפקיד המיקרוביוטה והמערכת החיסונית בהתפתחות סרטן הפה

סטטוס המחקר: בביצוע
שנות המחקר: 2022, 2023, 2024

אודות החוקרת:

ד"ר נעמה גבע-זטורסקי

ד"ר גבע-זטורסקי היא פרופ' משנה במרכז המשולב לחקר הסרטן בפקולטה לרפואה בטכניון ע"ש רפפורט. היא השלימה את לימודי הדוקטורט שלה במכון ויצמן למדע, והמשיכה ללימודי פוסט-דוקטורט תחת מענק Human Frontiers and EMBO באוניברסיטת הארוורד (Harvard University) וכמו כן, זכתה בפרסים מטעם UNESCOL’Oréal.

במעבדת המחקר שלה בטכניון היא מיישמת מערכות ביולוגיות, מיקרוביולוגיה ואימונולוגיה על מנת ללמוד מהם הקשרים בין המיקרוביוטה לגוף האנושי. כמו כן, כיצד ניתן לרתום את המאפיינים הטיפוליים של המיקרוביוטה לטיפול פוטנציאלי בסרטן.
מענק פיתוח קריירת מחקר (Research Career Development Award – RCDA)
הטכניון – מכון טכנולוגי לישראל

תקציר המחקר:

סרטן הפה מסוג קרצינומה של תאי קשקש (Oral squamous cell carcinoma -OSCC), הוא סוג הסרטן השישי הנפוץ ביותר ומהווה גורם מרכזי בתמותה מסרטן. על אף שיש גישה קלה יחסית לחלל הפה, להוצאת הגידול, סרטן מסוג זה בדרך כלל מאובחן בשלבים מאוחרים והצפי הרפואי להחלמה עקב כך נמוך.

לאחרונה הצליחו לבסס שלמיקרוביוטה- אוסף המיקרואורגניזמים שחיים בגופינו, יש השפעות מכריעות בטיפול והתפתחות סרטן. על כן, המעבדה של ד"ר גבע-זטורסקי לומדת את ההשפעות של המיקרוביוטה על גוף האדם, בדגש מיוחד על סרטן.

במעבדה מציעים ללמוד את ההשפעה של המיקרוביוטה אשר נמצאת בחלל הפה על התפתחות והתקדמות מחלת הסרטן בחולים אנושיים ובמודלי עכברים. המטרה הינה לאפיין תוצרים מיקרוביאליים אשר יש להם פוטנציאל לרפא סרטן. הפרויקט יוכל לזהות סמנים אבחוניים מבוססי מיקרוביוטה, לפיתוח עתידי של תרופות לטיפול בסרטן.
תחום המחקר / מילות מפתח: איכות חיים, דלקות וסרטן, טיפול בסרטן, סרטן פה ולוע

פרסומים: