כיצד משפיעה 'מחלת השתל נגד המאכסן' לאחר השתלת מח עצם ותגובת המיקרוביום בנרתיק

סטטוס המחקר: בביצוע
שנות המחקר: 2022, 2023, 2024

אודות החוקרת:

פרופ' אחינעם לב-שגיא

פרופ' לב-שגיא הינה מומחית למיילדות וגינקולוגיה אשר עוסקת בתחום דלקות הנרתיק ומחלות הפות (מחלות וולוו-וגינליות) במרכז הרפואי אוניברסיטאי הדסה. היא סיימה את לימודי הרפואה שלה והתמחתה בתחום הגינקולוגיה והמיילדות במרכז הרפואי האוניברסיטאי הדסה, אשר משויך לאוניברסיטה העברית בירושלים. לאחר מכן, הייתה עמיתת מחקר בבית החולים האוניברסיטאי Weill Medical College של אוניברסיטת קורנל, ניו יורק.

לאחר חזרתה לישראל, היא הקימה קליניקה ייעודית לאבחון וטיפול בנשים אשר עברו השתלת מח עצם וחוו סיבוך שקרוי ' מחלת השתל נגד המאכסן'. ולומדת את ההשפעות ארוכות הטווח של סיבוך זה. לאחרונה היא פרסמה את המחקר הראשון אשר בחן האם ניתן לרפא דלקות נרתיק מסוימות על ידי העברת חיידקי נרתיק של נשים בריאות לנשים חולות, בתהליך המכונה 'השתלת מיקרוביום נרתיקי'.
יוזמות מיוחדות (Special Initiatives)
בית החולים האוניברסיטאי הדסה

תקציר המחקר:

השתלת מח עצם מיועדת למחלות ממאירות מסוימות ולמחלות בהן יש כשל של מח העצם, וכרוכה בהעברת תאי אב (תאי 'מח עצם') מאדם בריא לאדם חולה סרטן, לאחר טיפול מקדים בכימותרפיה שמטרתה להשמיד את תאי הסרטן. כאשר ההשתלה מוצלחת, תאי מח העצם של התורם מחליפים את תאי מח העצם הפגומים, ומספקים הגנה כנגד הגידול הסרטני. טיפול בהשתלת מח עצם עשוי להיות לעיתים הטיפול היחיד שיביא להבראת החולה אולם ישנם סיבוכים אפשריים לתהליך זה. אחד מהם קרוי 'מחלת השתל נגד המאכסן' ובו תאי מערכת החיסון של התורם מזהים את איברי הגוף של החולה כזרים ותוקפים אותם.

בערך כמחצית מהנשים אשר עברו השתלת מח עצם יחוו את הסיבוך הנ"ל באיברי המין החיצוניים. הדבר עלול לגרום לשינויים אנטומיים בלתי הפיכים הכוללים שינוי בנרתיק, פגיעה בתפקוד המיני ופגיעה באיכות החיים. הסיבוך הוא בלתי צפוי ולא ניתן למנוע אותו. בנוסף, הוא מצריך בדיקות גניקולוגיות תכופות ומעקב ממושך, דבר המוסיף אי נוחות פיזית וחרדה למטופלות.

שיפור ושמירה על איכות החיים של המטופלות לאחר ההשתלה והטיפולים הוא בעדיפות ראשונה. המחקר המוצע בוחן את הקשר בין חיידקי הנרתיק ('המיקרוביום הנרתיקי') והתקדמות 'מחלת השתל נגד המאכסן'. בהתחשב בשכיחות המחלה בקרב נשים מושתלות מח עצם והשלכותיה ההרסניות על איכות חייהן, מציאת קשר יכולה להוביל לחיזוי מדויק יותר ולהבנת המחלה, תוך כדי פיתוח טיפול ומניעה עתידית.
תחום המחקר / מילות מפתח: איכות חיים, מחקר קליני ומחקרי מעבר, סרטני נשים

פרסומים: