שימוש בתוצרי מערכת ההגנה האנטי-ויראלית של חיידקים למציאת תרופה לסרטן

סטטוס המחקר: בביצוע
שנות המחקר: 2022, 2023, 2024

אודות החוקר:

ד"ר אהוד הרבסט

ד"ר הרבסט קיבל את התואר השני שלו מאוניברסיטת תל-אביב ואת הדוקטורט מאוניברסיטת קולומביה, ניו יורק. כיום הינו עמית פוסט-דוקטורט במכון ויצמן למדע. המחקר של ד"ר הרבסט מתמקד בהבנה כיצד מולקולות שמיוצרות לצורכי הגנה בחיידקים, יכולות לשמש כטיפולים חדשניים לסרטן.
מענק פוסט-דוקטורט (PostDoctoral Fellowship)
מכון ויצמן למדע

תקציר המחקר:

חיידקים הם בעלי יכולת מופלאה לשרוד במגוון סביבות עוינות. יש להם יכולת להילחם בווירוסים, אשר חודרים לתאים שלהם, משתכפלים בהם והורגים אותם. בדומה לנו, בני האדם, גם לחיידקים ישנה מערכת חיסונית אשר עוזרת להם כנגד פולשים מבחוץ. לאחרונה התגלה כי שתי תרכובות המיוצרות על ידי חיידקים ומשמשות כבר כמה עשורים כטיפול חזיתי כנגד סרטן, מגינות על חיידקים כנגד וירוסים התוקפים אותם. התגלית מעלה את הסברה שיש תרכובות נוספות שעתידות להתגלות כמועילות כנגד סרטן, אשר חיידקים מייצרים באופן טבעי כדי להילחם בווירוסים.

מטרת המחקר של ד"ר הרבסט בפרויקט זה הינה לזהות תרכובות חדשות אשר מיוצרות על ידי חיידקים כנגד וירוסים, ולפתח מהן תרופות חדשות כנגד סרטן. ד"ר הרבסט מביא לפרויקט זה מומחיות והבנה שצבר בתחום התרכובות החיידקיות, בלימודי הדוקטורט שלו. הפרויקט יתבצע במעבדה של פרופסור רותם שורק, ממובילי התחום באיתור ואפיון של מערכות הגנה אנטי-ויראליות בחיידקים. יחדיו, הם מקווים לרתום את גילוי התרכובות החיידקיות אשר השתכללו במשך מיליוני שנות אבולוציה לכדי מציאת תרופה לסוגי סרטן שונים.
תחום המחקר / מילות מפתח: בקטריואונקולוגיה, גילוי תרופות, מחקר בסיסי

פרסומים: