מהם המנגנונים התלויים באימונופרוטיאוזום לפיתוח חסינות נגד גידולים בסרטן השד

סטטוס המחקר: בביצוע
שנות המחקר: 2022, 2023, 2024

אודות החוקרת:

פרופ׳ יפעת מרבל

פרופסור מרבל קיבלה את התואר הראשון שלה בביולוגיה חישובית מאוניברסיטת בר-אילן. את התואר השני באימונולוגיה קיבלה ממכון וייצמן למדע. את התואר השלישי בביולוגיה מערכתית סיימה באוניברסיטת הרווארד (Harvard University).

היא הצטרפה למחלקה לאימונולוגיה במכון וייצמן למדע, וכיום הינה פרופסור חבר וחוקרת בכירה במחלקה. במעבדת המחקר של פרופסור מרבל משלבים ממיטב העולמות של ביוכימיה, ביולוגיה תאית, חקר חלבונים ואימונולוגיה. היא חוקרת מנגנוני בקרה של שינוי ופירוק חלבונים בהקשר של חקר הסרטן ומערכות חיסוניות. המעבדה שלה עוסקת במחקר בסיסי ויישומי ומפתחת טכנולוגיות חדשניות בתחום האפי- פרוטיאומיקה.
מענק פרויקט (Project Grant)
מכון ויצמן למדע

תקציר המחקר:

בגופינו חלים תהליכי בנייה ופירוק מתמידים. כאשר יש צורך לפרק חלבונים (שהם אבני הבניין שמרכיבים את תאי גופינו), נכנס לפעולה גוף אשר נקרא פרוטיאוזום. הפרוטיאוזום הוא מבנה חלבוני אשר תפקידו לפרק חלבונים פגומים ו/או שאינם נדרשים בתאי הגוף שלנו.

תת-אוכלוסייה של הפרוטאזום בתא נקראת 'אימונופרוטיאוזום' ולו התמחות מיוחדת: הוא מיוצר במצבים של דלקת, כמו לדוגמא במחלת הסרטן. תפקידו לעכל ולפרק חלבונים גדולים לחתיכות קטנות אשר מאפשרות למערכת החיסון לזהות ולהגיב במקרים של זיהום או סרטן. במעבדת המחקר של פרופסור מרבל מיפו לאחרונה את פעולת האימונופרוטיאוזום באנשים עם סרטן ריאות. הם מצאו תוצרי פירוק רבים הקשורים לסרטן. האימונופרוטיאוזום מורכב מחלקים רבים אשר פועלים כמקשה אחת. צוות המחקר בדק ומצא כי בחולים בסרטן ריאות חל שינוי באחת היחידות המבניות ושינוי זה משבש את פעולת האימונופרוטיאוזום ומונע ממערכת החיסון לזהות ביעילות את התאים הסרטניים. ממצא זה קשור לשרידות נמוכה של חולים בסרטן זה.

כיום, אין מחקרים אשר מיפו את פעולת האימונופרוטיאוזום בסרטן השד. צוות המחקר של פרופסור מרבל יאפיין את מבנה האימונופרוטיאוזום וכיצד הוא פועל בשלבים שונים של סרטני שד מסוגים שונים מתוך רצון לבחון את מידת התגובה לטיפול אימונותרפי. המחקר שלהם יספק תובנה לגבי השאלה האם התערבות ושינוי מבנה האימונופרוטיאוזום במקרים סרטניים, יוכל לייעל את פעולתו כנגד גידולים ולאפשר פיתוח טיפולים חדשניים ממוקדים.
תחום המחקר / מילות מפתח: אימונולוגיה ואימונותרפיה, ביולוגיה מולקולרית, סרטן שד

פרסומים: