פיתוח מולקולות המעכבות MicroRNA לטיפול בסרטן שד מסוג Triple Negative

סטטוס המחקר: בביצוע
שנות המחקר: 2022, 2023, 2024

אודות החוקר:

ד"ר רפאל בן חמו

ד"ר בן חמו קיבל את כל שלושת התארים שלו מאוניברסיטת תל-אביב. את לימודי הפוסט- דוקטורט השלים במכון המחקר סקריפס (Scripps Research). לאחר מכן הוא הצטרף לבית הספר לרוקחות, בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית ומשמש כמרצה בכיר.

המחקר של ד"ר בן חמו מתמקד בפיצוח ושימוש במולקולות המוכוונות ל-RNA הקשור למחלות שונות עם דגש על סרטן, כמטרה לטיפול ממוקד.
מענק פיתוח קריירת מחקר (Research Career Development Award – RCDA)
האוניברסיטה העברית בירושלים

תקציר המחקר:

שיטת הטיפול הממוקד הינה שיטה המכוונת לעיכוב תהליך ביולוגי המעורב ביצירת הגידול הסרטני. הפיתוח שינה את דרכי הטיפול ואת התגובה הקלינית של אינספור מטופלים עם סוגי סרטן שונים. נכון להיום, טרם נמצאו הטיפולים הממוקדים אשר נמצאו יעילים כנגד סוגי סרטן אגרסיביים במיוחד. על כן, מציאת שיטה טיפולית ממוקדת הינה נחוצה ביותר למנוע פיתוח גרורות וחזרה של מחלת הסרטן, במיוחד בחולות סרטן השד מסוג Triple Negative.

בגופינו נמצאות מולקולות בקרה רבות הנחוצות לפעילות תקינה של הגוף. אחת מהמולקולות הללו נקראות MicroRNA (miRNA). במצב תקין, מולקולות אלו אחראיות לבקרה, התפתחות והתמיינות של תאים. במקרים מסוימים, חל שינוי במולקולות אלו, ושינוי זה עלול להוביל לביטוי של מחלות סרטן שונות. במעבדת המחקר של ד"ר בן חמו שואפים לפתח אסטרטגיה לעצור את היווצרותן של מולקולות אלו הקשורות להתפתחות סרטנית בגוף.

כדי להצליח במשימה המורכבת צוות המחקר יתכנן, יזהה ויאפיין תרכובות כימיות אשר יש להן נטייה להיקשר ל miRNA מחוללי הסרטן בגופינו. באמצעות שיטות כימיות מתקדמות, אפשר יהיה לבדוק מספר רב של תרכובות כימיות אשר להן יכולת היצמדות גבוהה בבת אחת. לאחר מכן, צוות המחקר יוודא את הפעילות של עיכוב המולקולות על חולות סרטן השד מסוג Triple Negative. לבסוף, על מנת לטפל במחלה, התרכובות יעוצבו לכדי תרופה אשר מונעת היווצרות של miRNA סרטניים.

אם שימוש בטיפול ממוקד מסוג זה יוכיח את עצמו וימנע הופעת מחלה, הדבר יוביל להתפתחות זן חדש של תרופות ממוקדות אשר יכולות להיות מועילות לטיפול גם במקרי סרטן אחרים.
תחום המחקר / מילות מפתח: כימיה רפואית, סרטן שד, סרטני נשים

פרסומים: