קנאביס רפואי וכאב סרטני: הגדרת מסלול הכאב של הקנאבינואידים

סטטוס המחקר: בביצוע
שנות המחקר: 2022, 2023, 2024

אודות החוקרים:

פרופ׳ אבי פריאל

פרופסור פריאל סיים את התואר הראשון והשני שלו באוניברסיטת בן-גוריון שבנגב, ואת לימודי הדוקטורט סיים באוניברסיטה העברית בירושלים, בהתמחות במדעי המוח. את לימודי הפוסט- דוקטורט שלו השלים באוניברסיטת קליפורניה, סן פרנסיסקו (University of California at San Francisco). בזמן לימודיו, בין השנים 2008-2011, הוא זכה במלגת Damon Runyon Cancer Research Foundation היוקרתית.

ב-2011 חזר ארצה, וכיום הינו פרופסור במחלקה לפרמקולוגיה, באוניברסיטה העברית בירושלים. מאז, הוא שוקד על פיתוח גישות פרמקולוגיות למציאת משככי כאבים חדשים שיחליפו את משפחת האופיאודים בטיפול בכאב. בנוסף, פרופסור פריאל הינו מומחה לפרמקולוגיה מולקולרית, ביופיזיקה של תעלות יונים, והרצפטורים של מסלולי הכאב בגוף.

פרופ׳ אלכס בינשטוק

פרופסור אלכס בינשטוק סיים תואר ראשון בפיזיותרפיה באוניברסיטת בן גוריון ותואר שני ושלישי במדעי המוח באוניברסיטה העברית. את הפוסט דוקטורט השלים בהרווארד, שם פיתח שיטות לחסימה סלקטיבית של כאב.

מאז שנת 2010 במעבדתו שהוקמה בבית ספר לרפואה ומרכז המוח על שם ספרא, פרופסור בינשטוק מוביל צוות המשתמש בשיטות פיזיולוגיות, חישוביות, גנטיות והתנהגותיות על מנת לגלות את המנגנון שבבסיסו של כאב פתולוגי.
יוזמות מיוחדות (Special Initiatives)
האוניברסיטה העברית בירושלים

תקציר המחקר:

כאב הנגרם מגרורות סרטניות או טיפולי כימותרפיה, משבש את איכות החיים של חולי סרטן רבים. כאב מייסר זה מתפרץ אפילו כאשר החולים מטופלים במשככי כאבים חזקים. משככי הכאבים אשר ניתנים למניעת כאב סרטני הם ממשפחת האופיואידים. בעוד שתרופות אלו עוזרות לשיכוך הכאב בשלבים ההתחלתיים של הסרטן, ככל שעובר הזמן והמחלה מתקדמת, יש צורך בהעלאת המינון או החלפה לתרופות חזקות יותר בעלות תופעות לוואי הרסניות בדרך כלל. תרופות אלו יכולות לגרום לכשל נשימתי, והינן ממכרות ביותר. לכן, גילוי של תרופות חדשות אשר משפיעות על מערכת הכאב בגוף ומספקות שיכוך כאב לאורך זמן, הוא צורך רפואי חיוני שלא מסופק כיום עבור חולי סרטן.

על מנת להימנע משימוש בתרופות ממשפחת האופיואידים, בתי חולים החלו במתן קנאביס רפואי לחולי סרטן. למרות זאת, לצמח הקנאביס ישנם זנים שונים אשר נבדלים בתכונות שיכוך הכאב שלהם. בנוסף, צמח הקנאביס מכיל תרכובות פעילות הנקראות 'קנאבינואידים'. ישנה חשיבות גדולה לקבוע אילו קנאבינואידים חיוניים לשיכוך כאב ומהו המסלול שהם עוברים בגוף אשר תורם לשיכוך הכאב אצל חולי סרטן.

מטרת המחקר של פריאל ובינשטוק הינה להגדיר את מנגנון שיכוך הכאב של הקנאבינואידים הצמחיים, ולספק מעין מפת דרכים לפיתוח משככי כאבים על בסיס קנאבינואידים צמחיים, ללא טיפול באופיואידים לחולי סרטן.
תחום המחקר / מילות מפתח: איכות חיים

פרסומים: