פיתוח טיפולים חדישים לריפוי לויקמיה בילדים

סטטוס המחקר: בביצוע
שנות המחקר: 2022, 2023, 2024, 2025, 2026

אודות החוקר:

פרופ׳ שי יזרעאלי

פרופסור יזרעאלי הוא ראש המרכז לחקר ממאירויות בדם באוניברסיטת תל-אביב, ומנהל המערך ההמטולוגי-אונקולוגי במרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל. פרופסור יזרעאלי הוא רופא שמטפל אקטיבית בחולים, וכמו כן הוא מוביל קבוצת מחקר.

במשך שני עשורים, פועלו של עזריאלי מתמקד בזיהוי צורך ובעיה אצל מטופל, מה שמוליד ומעודד מחקר במעבדה, שבסופו של דבר מתורגם לשיפור חיי החולה. ההכרה הבינלאומית לה זוכה יזרעאלי, ותפקידו הייחודי כמנהל המערך לחקר הסרטן בילדים, שהינו אחד מהגדולים בעולם, מאפשר מעבר מתגליות במעבדה לעבודת הריפוי הכה חשובה.
מענק פרופסורה (Research Professorship Grant)
אוניברסיטת תל אביב, בית החולים שניידר

תקציר המחקר:

כיום, שניים מתוך עשרה ילדים שחולים בלוקמיה ימותו מהמחלה. מטרת העל של פרופסור יזרעאלי היא לרפא כל ילד חולה במחלת הלוקמיה וזאת בעזרת תגליות שיהפכו לטיפולים מתקדמים.

מחלת הלוקמיה (סרטן הדם) בילדים עלולה להתפשט למוח, והדבר מהווה אתגר טיפולי במיוחד בילדים צעירים, עקב הרעילות הגבוהה של טיפולי ההקרנות והכימותרפיה. לכן, על מנת להימנע מההשלכות ההרסניות של טיפולים אלו, נדרשים הליכים טיפוליים חדשניים.

המחקר של פרופ' יזרעאלי מתמקד במטבוליזם, ה"אוכל" שתאי סרטן תלויים בו על מנת להתפתח ולשגשג ובדרכים הביוכימיות שמופעלות על ידי תאי הסרטן. אחת התגליות המשמעותיות של קבוצת המחקר מתמקדת בעובדה שתאי הסרטן שנודדים למוח, צריכים ליצור שומנים על מנת לשרוד. על סמך תגלית זו, מציע פרופ' יזרעאלי ללמוד כיצד להשתמש בנקודת התורפה הזו (ייצור השומנים) ובכך למנוע מעבר של תאים סרטניים למוח.

חזון המחקר של פרופ' יזרעאלי לחמש השנים הבאות הוא להביא לכדי הבשלה את פירות עמלו ולהפוך מחקר ותגליות בסיסיות במעבדה לכדי מחקר קליני וטיפול בילדים עם לוקמיה חריפה.
תחום המחקר / מילות מפתח: טיפול בסרטן, מחקר קליני ומחקרי מעבר, סרטן דם

פרסומים: