פיתוח טכנולוגיות חדשות המשתמשות בשחבור RNA לטיפול בסרטן

סטטוס המחקר: בביצוע
שנות המחקר: 2022, 2023, 2024, 2025, 2026

אודות החוקר:

פרופ׳ רותם קרני

פרופסור רותם קרני עומד בראש המחלקה לביוכימיה וביולוגיה מולקולרית תחת המכון למחקר רפואי בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית והמרכז הרפואי האוניברסיטאי הדסה. פרופסור קרני התחיל את הקריירה האקדמית שלו באוניברסיטה העברית, שם גם קיבל את תואר ה PhD שלו. כעמית פוסט-דוקטורט במעבדת המחקר היוקרתית Cold Spring Harbor Laboratory בניו יורק, החל לחקור את תפקיד ה RNA בסרטן.

בשנת 2008, חזר ארצה לאוניברסיטה העברית ומאז הוא חוקר את תהליך עיבוד ה RNA במחלות בבני אדם, ובפיתוח טיפולים מבוססי RNA.
מענק פרופסורה (Research Professorship Grant)
בית החולים האוניברסיטאי הדסה, האוניברסיטה העברית בירושלים

תקציר המחקר:

הגוף שלנו הינו מכונה משוכללת המכילה את הקוד (DNA) לייצר לעצמו את אבני הבניין שמהן אנו בנויים. לייצור המרכיבים החיוניים של הגוף, למשל: שרירים, רקמות ופעילות תוך תאית ענפה, אנו זקוקים לחלבונים. תהליך ייצור החלבונים בגוף מורכב ביותר וכולל מספר תהליכים שעוברים בקרה על פעילותם. חלק מהחומרים המשתתפים בהרכבת החלבון נקראים RNA, והם מעתיקים את המידע החשוב ליצירת החלבון מהקוד עצמו בתהליך שנקרא 'שחבור RNA'.

בגוף בריא, ישנם חלבונים אשר מווסתים ומתקנים כל פעילות תאית חריגה (למשל התפתחות תאי סרטן). אך לפעמים, התאים הסרטניים ינסו לשבש את תהליך הפקת החלבון אשר מטרתו לחסל את התאים הסרטניים, וכך הסרטן מתפתח ללא הפרעה ובקרה. תהליך זה, של שיבוש הרכבת ופעילות החלבון בשלב שחבור ה RNA הינו נושא המחקר של פרופ' קרני.

בעשור האחרון חלה מהפכה בשימוש בטכנולוגיות טיפול מבוססותRNA שחלקן מתערבות בתהליך השחבור. חלק מטיפולים אלו אושרו לטיפול במחלות גנטיות. בנוסף, השנתיים האחרונות בצל הקורונה הראו לנו ששימוש בחיסונים מסוג mRNA מהווים פתרון למגפה עולמית. למרות זאת, טיפול ב RNA בעולם האונקולוגי נמצא הרחק מאחור.

במעבדת המחקר של פרופסור קרני, נעשו התקדמויות רבות בהבנת תהליך השחבור במצב הסרטני ובהתקדמות הסרטן לשלבים הגרורתיים. כמו כן, מעבדת המחקר של פרופ' קרני פיתחה מספר טכנולוגיות חדשות המתערבות בתהליכי שחבור או עיבוד RNA כטיפולים לסרטן ומחלות גנטיות מסוימות. על סמך חלק מטכנולוגיות אלו הוקמו מספר חברות הזנק ביוטכנולוגיות המפתחות טיפולים מבוססי RNA לטיפול בסרטן ובמחלות גנטיות כמו ניוון שרירים על שם דושן.
תחום המחקר / מילות מפתח: ביולוגיה מולקולרית, גנטיקה ואפיגנטיקה, גרורות, מחקר בסיסי

פרסומים: