מניעת עמידות לתרופות המטפלות בסרטן ריאות מסוג תאים שאינם קטנים (Non-Small Cell Lung Cancer - NSCLC)

סטטוס המחקר: בביצוע
שנות המחקר: 2022, 2023, 2024

אודות החוקר:

פרופ׳ יוסף ירדן

פרופסור ירדן השלים את התואר הראשון שלו מהאוניברסיטה העברית בירושלים, ואת הדוקטורט באימונולוגיה ממכון וייצמן למדע. הוא יצא להתמחות פוסט-דוקטורט בחברתGenentech ,Inc. חברת תרופות המזוהה עם חברת Roche. לאחר מכן, השלים עוד פוסט- דוקטורט במכון וויטהד היוקרתי Whitehead Institute of MIT. לאחר חזרתו ארצה, שימש במכון וייצמן כדיקן מדרשת פיינברג ללימודים מתקדמים, כדיקן הפקולטה לביולוגיה וסגן הנשיא לעניינים אקדמיים.

כיום, הוא חוקר בכיר במחלקה לאימונולוגיה ורגנרציה ביולוגית במכון וייצמן. כמו כן, הוא מונה למנהלו של המכון לחקר הטיפול בסרטן על-שם דואק במרכז הבין-תחומי לחקר סרטן על-שם מורוס. המחקר של פרופסור ירדן מתמקד בהבנת התהליכים שממלאים פקטורי גדילה בהתפתחות והתקדמות גידולים סרטניים. הבנה מעמיקה של תהליכים אלו תוביל לפיתוחן של תרופות אנטי-סרטניות חדשניות.
מענק פרויקט (Project Grant)
מכון ויצמן למדע

תקציר המחקר:

מיליוני אנשים ברחבי העולם חולים בסרטן ריאות, אך טרם נמצאה תרופה יעילה למיגור המחלה. חלק מן התרופות אשר נלחמות במחלה מבוססות על עיכוב גדילת התאים הסרטניים בריאה. תא סרטני מתפתח וגדל באופן לא מבוקר. כדי לגדול ולשגשג, התא הסרטני צריך לאותת לגוף שהוא זקוק לחומרים שיעזרו לו בגדילה והתמיינות. איתותים אלו הם בעצם קולטנים על גבי התא, והם בעלי יכולת לקשור חומרים מהגוף (סוכרים, חלבונים וחומרים נוספים) שיעזרו לתא הסרטני בתהליך זה.

פרויקט המחקר של פרופסור ירדן וקבוצתו מתמקד בסרטן ריאות מסוג תאים שאינם קטנים (Non-Small Cell Lung Cancer – NSCLC) אשר עברו שינויים (מוטציות) בקולטני הגדילה על גבי התאים הסרטניים. בדומה להתפתחות עמידות לאנטיביוטיקה אצל חיידקים, גם התאים הסרטניים בעלי המוטציה בקולטני הגדילה פיתחו מנגנון עמידות כנגד תרופות מדור ראשון, שני ואף שלישי.

כיום, עובדים על פיתוחן של תרופות חדישות מדור רביעי, אך עדיין אין ערובה שלא תתפתח עמידות גם כנגדן. תרופות אלו מתערבות במנגנון הגדילה של התאים הסרטניים ונקראות (tyrosine kinase inhibitors) TKI-. קיים צורך בוער לשקול את אסטרטגיית הטיפול בתרופות אלו, שלא זכו להצלחה לטווח הארוך בריפוי סרטן ריאות.

פרופסור ירדן וצוות המחקר מציעים משטר ניסיוני המשלב כמה טיפולים יחדיו. במחקר מקדים, זיהה צוות המחקר את אחת הדרכים בהן תא סרטני מצליח לעקוף את הגנות הגוף ולפתח עמידות לתרופה. המחקר הראה כי ישנו סיכוי לחסימת הדרך על ידי שילוב של כמה תרופות בהן TKI ונוגדנים. הפרויקט המוצע יספק הבנה מעמיקה יותר על מנגנוני עמידות לתרופות, ויעזור בפיתוח תרופות חדישות המסוגלות לחסום את העמידות של תאי הסרטן לתרופות ובכך להאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה.
תחום המחקר / מילות מפתח: סרטן ריאות, עמידות לתרופות, תרופות ניסיוניות

פרסומים: