שימוש במתודולוגיות MRI חדשניות לגילוי ואבחון סרטן לבלב

סטטוס המחקר: בביצוע
שנות המחקר: 2022, 2023, 2024

אודות החוקר:

פרופ׳ לוסיו פרידמן

פרופסור פרידמן קיבל את שלושת התארים שלו מאוניברסיטת בואנוס איירס, ארגנטינה. הוא השלים את לימודי הפוסט-דוקטורט שלו במעבדה הלאומית לורנס ברקלי בקליפורניה (Lawrence Berkeley National Laboratory). לאחר מכן הצטרף לפקולטה לכימיה באוניברסיטת אילינוי, שיקגו (University of Illinois at Chicago) והתקדם לדרגת פרופסורה.

בשנת 2001 עשה עלייה לישראל והצטרף למכון וייצמן למדע כפרופסור לכימיה פיזיקלית וכמנהל המכון לתהודה מגנטית על שם הלן ומרטין קימל. כיום הוא מנהל מכון קלור לדימות וספקטרוסקופיה של תהודה מגנטית בעוצמות גבוהות, ועומד בראש המחלקה לפיסיקה כימית וביולוגית במכון וייצמן למדע. כמו כן, הוא משמש כמדען הראשי בתחומי הביולוגיה והכימיה במעבדת שדות מגנטיים גבוהים בארה"ב.

פרופסור פרידמן הוא מומחה בעל שם בין לאומי בתחום התהודה המגנטית (NMR, MRI). תחום זה שינה לחלוטין את האבחון והטיפול בסרטן.
מענק פרויקט (Project Grant)
מכון ויצמן למדע

תקציר המחקר:

סרטן הלבלב נחשב כסרטן קטלני במיוחד וכגורם התמותה המוביל מסרטן, הן בישראל ובארצות הברית. סרטן הלבלב מתפתח לאט, אף במשך עשור. על אף התפתחותו האיטית, לא קיימות בדיקות סקר אמינות לגילוי מוקדם וטיפול. טכניקות הדמייה הן שיטה נפוצה לזיהוי ואבחון סוגים רבים של גידולים (למשל בדיקת ממוגרפיה לגילוי סרטן השד). אך למרות מאמצים רבים, טכניקות הדמייה טרם הצליחו לאבחן סרטן לבלב בשלבים המוקדמים של המחלה.

תאים סרטניים צורכים חומרים לבניית התאים שלהם כדי להתפתח ולשגשג, הרבה יותר מתאים נורמליים. במחקר מקדים שנתמך גם הוא על ידי הקרן לחקר הסרטן בישראל (ICRF) הראו פרופסור פרידמן ומעבדתו כי שימוש בהזרקת גלוקוז (סוכר פשוט) המכיל דאוטריום (Deuterium), שהוא צורה אחרת של היסוד הכימי מימן, אפשר גילוי מוקדם של סרטן הלבלב ואבחנה בין מחלות לבלב אחרות. הגלוקוז המסומן עם הדאוטריום, אינו מסוכן ולא מזיק לגוף, בניגוד לחומרי ניגוד אחרים.

אם כך, שימוש באמצעי דימות תוך הזרקת גלוקוז מסומן עם דאוטריום, יכולה במקרים מסוימים לגלות אזורים שבהם ישנה הצטברות גדולה במיוחד של חומרים הנחוצים לתא, מצב היכול להעיד על התפתחות סרטן. פרויקט מחקר זה יסייע לבסס את היכולת של שימוש נרחב בדאוטריום לגילוי מוקדם של סרטן לבלב והערכת היעילות הטיפולית. הכלים שיפותחו בעזרת המחקר עתידים להוביל לפריצות דרך קליניות וביולוגיות נרחבות.
תחום המחקר / מילות מפתח: אבחון מוקדם, סרטן לבלב, תהודה מגנטית – MRI

פרסומים: