שימוש בשיטת הנוירו פידבק למניעת כאב כרוני וירידה קוגניטיבית עקב טיפולי סרטן

סטטוס המחקר: בביצוע

אודות החוקרת:

ד״ר תמי בר שליטא

המחקר של ד״ר בר שליטא מתמקד בהבנת המנגנונים הקשורים לויסות חושי וכאב במחלות ותסמונות שונות, והקשר של אלו לתפקוד יומיומי ואיכות חיים. היא השלימה את לימודי התואר הראשון בריפוי בעיסוק ואת לימודי הדוקטורט במדעי הרפואה מהאוניברסיטה העברית בירושלים.

לאחר מכן יצאה להשתלמות פוסט דוקטורט באוניברסיטת דרום קליפורניה (University of Southern California). ד״ר בר שליטא הינה חברת סגל בכירה ומכהנת כיום כראש תכנית לימודי מוסמך בחוג לריפוי בעיסוק, באוניברסיטת תל אביב. כמו כן הקימה ועומדת בראש מעבדת המחקר לאינטגרציה סנסורית.
מענק פרויקט (Project Grant)
אוניברסיטת תל אביב

תקציר המחקר:

בכל שנה, מאובחנות כ-4000 נשים עם סרטן השד. על אף ששיעור ההישרדות עולה עם טיפול רפואי מציל חיים- מרבית החולות יתמודדו עם כאבים כרוניים וקשיים קוגניטיביים במהלך שנות ההחלמה מהמחלה עקב הטיפולים האגרסיביים שעברו. קשיים קוגניטיביים אלו יכולים להיות בזיכרון, בקשב שמתבטא בחוסר תשומת לב לפרטים, וביכולת לפתור בעיות. תופעות אלו של כאב כרוני וקשיים קוגניטיביים, עלולות לפגוע בהתמדה ובהיענות לטיפול הרפואי, וכך להביא להישנות המחלה. לצד זאת, הקשיים הקוגניטיביים והכאב הכרוני עלולים לפגוע בתפקודן היומיומי, בחזרה לעבודה, ובאיכות חייהן של המחלימות. עד כה אין טיפול יעיל שנועד לטפל בכאב הכרוני ובקשיים הקוגניטיביים במחלימות מסרטן השד.

כאב וקוגניציה קשורים בד בבד הן מבחינה התנהגותית והן מבחינת פעילות מוחית. כאשר אדם סובל מכאבים, הדבר עלול להשפיע על יכולתו לזכור דברים חדשים, ללמוד ולשים לב לפרטים. כמו כן, הפעלת דפוסי ותהליכי חשיבה מסוימים עשויים להשפיע על רמת הכאב של האדם. לכן מטרת המחקר המוצע היא לחקור את שיטת הטיפול הנקראת ׳נוירו פידבק׳, שיטה שאינה פולשנית ותרופתית המשמשת למניעת החמרה של תסמינים קליניים על ידי אימון המוח. מחקרים קודמים הראו ששימוש בשיטה הביא להקלה ברמת הכאב ושיפור תהליכי החשיבה.

עם זאת, ההתמקדות בכאב ובקוגניציה כטיפולים מונעים מציעה גישה חדשנית למחקר זה. ד״ר בר שליטא וצוות המחקר שלה הן בעלות ניסיון ומומחיות בתחומי הכאב, ויסות חושי, קוגניציה, שימוש בנוירו פידבק ככלי להעלאת איכות חיים של מטופלים, בנוסף לניסיון קליני רחב בתחום סרטן השד.
תחום המחקר / מילות מפתח: איכות חיים, ירידה קוגנטיבית, סרטן שד

פרסומים: