גילוי תקשורת תאית במיקרו סביבת הגידול בסרטן המתפשט לעצמות

סטטוס המחקר: בביצוע
שנות המחקר: 2022, 2023, 2024

אודות החוקרת:

פרופ׳ נטע ארז

פרופ' ארז חוקרת את המאפיינים של פיתוח גרורות בגידולים סרטניים. מטרת המחקר שלה היא לאפיין את התקשורת בין תאי הגידול ומיקרו-סביבת הגידול, כדי לפתח טיפולים ממוקדים יעילים .פרופ' ארז קיבלה את הדוקטורט שלה ממכון ויצמן למדע, בחקר ביולוגיה מולקולרית של תאים סרטניים. לאחר מכן המשיכה ללימודי פוסט דוקטורט ב-UCSF (University of California San Francisco).

היא חזרה לארץ והקימה באוניברסיטת תל אביב את המעבדה שלה. פרופ׳ ארז היא פרופסור מן המניין וכיהנה כראש המחלקה לפתולוגיה בבית הספר לרפואה, אוניברסיטת תל אביב. כיום היא מכהנת כמשנה לדקאן בפקולטה לרפואה וכסגנית הנשיא בארגון הישראלי לחקר הסרטן (ISCR).
מענק פרויקט (Project Grant)
אוניברסיטת תל אביב

תקציר המחקר:

תמותה מסרטן השד היא כמעט תמיד תוצאה של התפשטות גרורתית של הגידול לאיברים מרוחקים. מרבית החולות בשלבים המתקדמים של המחלה סובלות מהתפשטות הגרורות לעצמות. לכן, הבנת התהליך של התפשטות גרורתית הוא בעל חשיבות עליונה ומהווה אתגר מרכזי בחקר הסרטן כיום. התאים הלא סרטניים המקיפים את הגידול והגרורות, מספקים סביבה חיונית שתומכת בהתפתחות והגנה על הגידול מתגובת מערכת החיסון. אולם, כיצד סביבת הגידול (מיקרו- סביבת הגידול) תומכת בהתפתחות גרורות בעצמות אינה ידועה.

מטרת העל של המחקר הינה לחשוף את השינויים הדינמיים בסביבת הגידול בעצמות שיוצרים סביבה תומכת ומאפשרת התפתחות של גרורות סרטניות בסרטן השד. פרופ׳ ארז וצוות המחקר ינתחו תאים סביב לגידול וגם בגרורות שהתפשטו לכיוון העצמות במודלים של עכברים ובדגימות של נשים החולות בסרטן שד גרורתי לעצם. גישה מקיפה זו תאפשר לחקור לראשונה באופן שיטתי את תפקוד סביבת הגידול ואת המנגנונים המאפשרים התפשטות גרורתית לעצמות.

הידע ממחקר זה עתיד להיתרגם לידע יישומי למניעת התפשטות גרורות בסרטן השד. הבנת השלבים המוקדמים אשר תומכים בהתפתחות גרורות לעצמות וזיהוי מטרות טיפוליות יספקו את הבסיס למניעת התפתחות גרורות בחולות סרטן השד במצבים מתקדמים.
תחום המחקר / מילות מפתח: איכות חיים, טיפול בסרטן, סרטן שד, סרטני נשים

פרסומים: