כיצד תאים סרטניים של הלבלב משנים את הסביבה החוץ תאית של הגידול

סטטוס המחקר: בביצוע
שנות המחקר: 2022, 2023, 2024

אודות החוקר:

ד"ר תומר קוקס

ד"ר קוקס קיבל את התואר הראשון ואת תואר הדוקטורט שלו מאוניברסיטת תל-אביב. לאחר מכן המשיך ללימודי פוסט-דוקטורט. הראשון במכון ויצמן למדע והשני במכון הלאומי לסרטן (NCI- National Cancer Institute).

לאחר מכן שב ארצה והקים את המעבדה שלו לחקר הסרטן באוניברסיטת בן-גוריון. המחקר של ד"ר קוקס מתמקד במיקרו-סביבת הגידול מתוך שאיפה לשלב בין מחקר בסיסי ברמה המולקולרית ובין שיטות יישומיות חדשניות עבור חולי סרטן.
מענק פרויקט (Project Grant)
אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

תקציר המחקר:

סרטן הלבלב מהווה אתגר טיפולי לרפואה המודרנית. הוא עלול להפוך בקרוב לגורם השני המוביל למקרי מוות הקשורים לסרטן בארה"ב. אחת מהבעיות הטיפוליות הקשורות לסרטן לבלב טמונה ביכולת של תאי הסרטן להשפיע על תאים רגילים בסביבת הגידול, לגייס אותם לטובת התפתחות סרטנית ובכך לעודד את התפשטות הגידול.

מעבדת המחקר של ד"ר קוקס תתמקד בחקר תאי הסרטן בלבלב: כיצד הם מתקשרים עם התאים בסביבת הגידול וכיצד הם יוצרים סביבה המעודדת פלישה גרורתית. נמצא כי תאי הסרטן בלבלב משחררים חומרים אשר נקלטים על ידי תאים לא סרטניים בסביבת הגידול וכן תאים ברקמות מרוחקות. חומרים אלו נמצאו כבעלי יכולת "לתכנת" מחדש את התא הרגיל ולעודד אותו לייצר חומרים אשר יתמכו בגדילה והתפשטות של הגידול הסרטני.

למרבית החולים בסרטן הלבלב ישנו שינוי בקוד הגנטי (מוטציה) בגן אשר אחראי על דיכוי גידולים (TP53). פרויקט המחקר ינסה להבין כיצד החומרים המופרשים מתאי הגידול הסרטני בלבלב, גורמים לתכנות מחדש של תאים הסמוכים לגידול. פענוח המנגנון המולקולרי יוכל להוביל לפיתוח תרופות אשר מכוונות לעצור את תהליך התפשטות הגידול בחולים בעלי מוטציה בגן TP53.
תחום המחקר / מילות מפתח: ביולוגיה מולקולרית, גרורות, מחקר בסיסי, סרטן לבלב

פרסומים: