שימוש בטכנולוגיית CAR-T Cells לטיפול בגידולי מוח בילדים

סטטוס המחקר: בביצוע
שנות המחקר: 2022, 2023, 2024

אודות החוקרת:

פרופ' דינורה פרידמן-מורבינסקי

פרופ' פרידמן-מורבינסקי הינה מומחית באימונולוגיה של סרטן אשר מחקרה מתמקד בגידולי מוח אצל מבוגרים וילדים. המעבדה שלה חוקרת כיצד תאי סרטן הם בעלי יכולת להשתנות כל הזמן ולהתאים לסביבה, מה שמקשה מאוד על טיפול בסרטן.

בנוסף, צוות המחקר חוקר את התאים בסביבת הגידול ואיך הם עוזרים לסרטן לגדול ולהתפתח, וכיצד הם מתקשרים אחד עם השני. פרופ' פרידמן-מורבינסקי מאמינה כי למידה של המנגנונים הללו והאינטראקציות בין התאים השונים יסללו דרך לפיתוח אסטרטגיות טיפוליות חדישות המתמקדות באימונותרפיה וננו-רפואה.
מענק פרויקט (Project Grant)
אוניברסיטת תל אביב

תקציר המחקר:

במחקר המוצע פרופ' פרידמן-מורבינסקי רוצה למצוא דרכים חדשות לטפל בגידולי מוח אגרסיביים בילדים. לגידולים אלו יש מעט אפשרויות טיפול ואחוזי התמותה מהם גבוהים. באמצעות טיפול מבטיח, הכולל שינוי תאי מערכת החיסון של המטופל שיוכלו להילחם טוב יותר בתאי הסרטן, נפתח אפיק טיפולי חדש (CAR T cells).

הטיפול מסוג CAR T-Cellsעבד היטב בסוגים מסוימים של סרטן, אך ישנו צורך לזהות מטרות ספציפיות על הגידול המוחי כדי להתגבר על יכולתו לדכא את המערכת החיסונית.

מטרת המחקר הינה לשפר ולהאריך את האפקט הטיפולי באמצעות CAR T-Cells. כיום ישנם כמה מכשולים בדרך להשגת המטרה: המכשול הראשון קשור במחסור במטרות אשר נמצאות על גבי תאי הגידול שאליהן נצמדים תאי מערכת החיסון המשודרגים, ונושא שני הינו דיכוי מערכת החיסון על ידי הסביבה המקיפה את הגידול.

על מנת לפתור בעיות אלו, מציעה פרופ' פרידמן-מורבינסקי להנדס במעבדה תאי מערכת חיסון אשר מסוגלים לזהות מטרות חדשות שהתגלו על הגידול. על מטרות אלו תאי מערכת החיסון יכולים להיקשר ולגרום להרס הגידול. בנוסף, היא מציעה להשתמש בחלקיקים מזעריים שיעזרו לשנות את סביבת הגידול בכך שיתמכו בפעילות תאי מערכת החיסון ויגרמו לה לעבוד טוב יותר ולהחזיק מעמד זמן רב יותר.
תחום המחקר / מילות מפתח: אימונולוגיה ואימונותרפיה, סרטן מוח, סרטני ילדים

פרסומים: