הדמיית סרטן שחלה באמצעות סנסור cpFIT-PNAs

סטטוס המחקר: בביצוע
שנות המחקר: 2021, 2022

אודות החוקר:

ד"ר אילון יבין PhD

המחקר של ד"ר יבין מתמקד בסינתזה ועיצוב של מולקולות לאבחון וטיפול, הידועות כחומצות-גרעין פפטידית (PNAs – Peptide Nucleic Acid) הפועלות כאשר הן נקשרות לרצפים ספציפיים של חומצות גרעין בתא.
ד"ר יבין הוא בוגר תואר ראשון מהאוניברסיטה העברית בירושלים, ואת התואר השני והדוקטורט עשה במכון ויצמן. לאחר מכן נסע לתכנית פוסט-דוקטורט בארה"ב במכון לטכנולוגיה של קליפורניה (פאסדינה, קליפורניה).
כיום מכהן כפרופסור חבר בביה"ס לרוקחות באוניברסיטה העברית בירושלים.
יוזמות מיוחדות (Special Initiatives)
האוניברסיטה העברית בירושלים

תקציר המחקר:

טיפול בסרטן השחלות בדרך כלל כולל ניתוח בו מסירים את השחלות וגם את רקמת האומנטום; קפל דק ברקמת הבטן העוטף את חלל הבטן, המעי הגס ואיברי בטן אחרים.
הניתוח מתלווה לכימותרפיה כדי להרוג את תאי הגידול. אם הניתוח לא לגמרי אפקטיבי, רקמת-שארית של הגידול שנותרת עלולה לגרום להישנות המחלה.
ישנו צורך לפתח שיטות אבחון חדשניות לזיהוי מוקדים ממאירים במהלך ביצוע הניתוח.
מטרת המחקר של ד"ר יבין היא לפתח גישה שתאפשר למנתח לזהות ולהסיר מוקדים זעירים של סרטן השחלה במהלך הניתוח.

בהסתמך על מומחיותו בכימיה של טיפול ואבחון בחומצות PNA, ד"ר יבין מציע לפתח טכנולוגיה המשתמשת בסנסור מולקולרי מבוסס PNA ספציפי כדי לסמן תאי גידול (RNA). הPNA נדלק (פלורוסנטי) כשהוא נקשר ל-RNA, ובכך מבדיל בין הגידול לבין תאים רגילים.
צוות המחקר כבר הראה שאפשר לזהות תאי גידול בדגימה אנושית רקמתית מניתוח (גידול מאזור הפריטוניאום) בתוך דקות, ע"י זיהוי ביומרקר RNA בעזרת הסנסור "FIT-PNA".
בעתיד הקרוב יבדקו ד"ר יבין וצוותו את השיטה הזאת במודל מבוסס עכברים לסרטן השחלה, כצעד המקדם את הטכנולוגיה הזאת לטובת טיפול קליני בחולות סרטן השחלה.
תחום המחקר / מילות מפתח: איכות חיים, טיפול בסרטן, כימותרפיה, מחקר קליני ומחקרי מעבר, ננוטכנולוגיה, סרטן שחלות ורחם

פרסומים: