פיתוח אסטרטגיה למניעת היכולת של סרטני שד לאמץ מופע אלים

סטטוס המחקר: בביצוע
שנות המחקר: 2022, 2023, 2024

אודות החוקר:

ד"ר יואב שאול

ד"ר שאול השלים את לימודי התואר הראשון שלו באוניברסיטה העברית. את לימודי התואר השני והשלישי שלו השלים במכון וייצמן למדע. את לימודי הפוסט-דוקטורט שלו השלים במכון Whiteheadתחת מכון המחקר הטכנולוגי של מסצ'וסטס (Massachusetts Institute of Technology) ובמכון המחקר של שם קוך לחקר אינטגרטיבי של סרטן, בקיימברידג', ארה"ב (Koch Institute for Integrative Cancer Research).

לאחר מכן הוא הצטרף לפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית תחת המחלקה לביוכימיה וביולוגיה מולקולרית. מחקרו של ד"ר שאול מתמקד בשאלה כיצד אונקו-מטבוליטים ממלאים תפקיד חיוני ביכולת של תאים סרטניים לרכוש מאפיינים אגרסיביים יותר.
מענק פרויקט (Project Grant)
בית החולים האוניברסיטאי הדסה, האוניברסיטה העברית בירושלים

תקציר המחקר:

בישראל, אחת מכל שמונה נשים עלולה לחלות בסרטן השד במהלך חייה. לצערנו, על אף התקדמות רבה בחקר המחלה חלק מהחולות אינן שורדות. סיבת המוות המשמעותית במחלה זו היא פיתוח ושליחת גרורות חדשות מתאי הגידול הראשוני בשד. גרורות סרטניות אלו עלולות להגיע לאזורים נרחבים בגוף, למשל לריאות. תאי סרטן אשר שולחים גרורות לאזורים נרחבים פיתחו מאפיינים אשר שונים מהגידול המקורי, מה שמקשה על הטיפול והופך את הגידול הסרטני לאגרסיבי במיוחד.

לתאים יש יכולת לתפקד כמו בית חרושת המסוגל לייצר חומרי בניין ההכרחיים לתפקוד התא וחלוקתו (מסלול מטבולי). לכן כאשר תאי סרטן מתפתחים הם חייבים לייצר אבני בניין על מנת לתמוך במנגנון חלוקת התאים שלהם וכן לצרכים אחרים. כתוצאה מכך התאים הסרטניים מסיטים את המסלולים המטבוליים הרגילים על מנת ליצור חומרים הנקראים 'אונקו-מטבוליטים' אשר הינם חשובים לגידול הסרטני.

צוות המחקר של ד"ר שאול פיתח מודל ניסיוני המראה כי על מנת לפתח יכולות ליצור גרורות, תאי הסרטן צוברים אונקו-מטבוליט ספציפי הנקרא Dihydropyrimidine (DHPs). מטרת הפרויקט הינה לפתח אסטרטגיה שתמזער את כמות האונקו-מטבוליט על ידי טיפול בתאי הגידול בתרופות ספציפיות.

הטיפול התרופתי אמור למנוע התפשטות גרורתית ולהקל בטיפול בסרטן השד. הפרויקט הוא בעל פוטנציאל לקידום ההבנה שלנו בהתפתחות גרורות ובמנגנון השינוי המטבולי שעוברים תאים. מטרת העל היא פיתוח זן חדש של תרופות אנטי-סרטניות אשר מכוונות להגיע לשורשי השינוי המטבולי הגורם לאגרסיביות והתפתחות הגידולים.
תחום המחקר / מילות מפתח: גרורות, טיפול בסרטן, סרטן שד

פרסומים: