שימוש חדשני באינטליגנציה מלאכותית משולבת ב MRI שד לזיהוי מוקדים באזורי סיכון גבוהים ברקמת השד לאחר ניתוח כריתה ושחזור

סטטוס המחקר: בביצוע
שנות המחקר: 2022, 2023, 2024

אודות החוקרת:

ד"ר אורית קידר-פרסון

ד"ר אורית קידר-פרסון השלימה את לימודי הרפואה בטכניון במסלול עתודה רפואית לתלמידי תיכון מצטיינים. היא שירתה כרופאה צבאית ולאחר מכן עברה התמחות רדיותרפיה אונקולוגית בבית החולים רמב"ם. לאחר סיום ההתמחות היא השלימה תת- התמחות במחלקת רדיותרפיה באוניברסיטת צפון קרוליינה, בצ'אפל היל (UNC-Chapel Hill, in North Carolina).

בחזרתה ארצה המשיכה את עבודתה בבית החולים רמב"ם כמנהלת שירות קרינה לגידולי מח. במקביל לעבודתה השתלמה במשך שנתיים בתוכנית מיוחדת בבלגיה למצוינות במחקר לחוקרים צעירים (ECI) בחסות הארגון האירופאי לחקר הסרטן (European Organization for Research and Treatment of Cancer –(EORTC.

ב-2019 החלה את לימודה לתואר PHD באוניברסיטת מאסטריכט שבהולנד בנושא חזרות מקומיות לאחר ניתוחי כריתת שד עם ובלי שחזורים. ב-2019 החלה את תפקידה הנוכחי בבית החולים שיבא כמנהלת היחידה להקרנות שד ובנוסף, הינה מרצה בכירה באוניברסיטת תל-אביב. ד"ר קידר- פרסון פרסמה מאמרים מחקריים רבים, ערכה שני ספרים בתחום הרדיותרפיה, ספרה האחרון שיצא ב-2022 מתמקד ברדיותרפיה לסרטן השד.
מענק פיתוח קריירת מחקר קליני (Clinical Research Career Development Award – CRCDA)
בית החולים שיבא – תל השומר

תקציר המחקר:

סרטן השד הוא הסרטן השכיח ביותר אצל נשים. בשנים האחרונות נעשו שיפורים משמעותיים בהליך הניתוחי של הסרת הרקמה הסרטנית בשד, מה שמאפשר את שחזור השד מיידית לאחר הניתוח. שילוב הגישה הניתוחית ושחזור השד לאחר הניתוח הראה שיפור במדדי איכות החיים של החולות. אך, בניתוח שחזור השד, לעיתים נשארת רקמת שד מקורית אשר יכולה להכיל תאים סרטניים וחזרה מקומית או מרוחקת של הגידול הסרטני . בשורה זו היא נוראית עבור חולות שעברו כריתה ושחזור השד, בגלל שהדבר יצריך סדרת ניתוחים נוספת, תרופות כימותרפיות והקרנות ולעיתים מותיר אותן ללא אפשרות של שחזור שד.

מטרת המחקר של ד"ר קידר- פרסון הינה לפתח כלי שנעזר באינטליגנציה מלאכותית (AI) Artificial intelligence , מבוסס דימות תהודה מגנטית (Magnetic Resonance Imaging- MRI) , ומטרתו הינה לאבחן באופן מדויק אזורים בעלי סיכון מוגבר לחזרת הסרטן ברקמות השד שנשארו לאחר כריתה ושחזור. פיתוח הכלי ידגיש באילו אזורים יש ברקמת השד שארית לאחר השחזור, ובאילו אזורים ישנה היתכנות גבוהה לחזרת הסרטן.

הטכנולוגיה החדישה עתידה לעזור ולשפר ניתוחי כריתה ושחזור של אינספור נשים ברחבי העולם על ידי זיהוי מדויק של הישנות סיכונים ובחירה משופרת לטיפולים הבאים. המחקר נעשתה בעזרת ד"ר דבי ענבי משיבא וצוות מעבדת המחקר בתחום הרדיולוגיה בראשותה, ופרופ' מירי סקלייר-לוי, מנהלת דימות לשד במרכז מירב בשיבא.
תחום המחקר / מילות מפתח: סרטן שד, תהודה מגנטית – MRI

פרסומים: