שיטה חדשנית לטיפול בסרטן המעי הגס

סטטוס המחקר: בביצוע
שנות המחקר: 2022, 2023

אודות החוקר:

פרופ׳ גלי פראג

פרופסור פראג השלים את לימודי הדוקטורט שלו באוניברסיטה העברית ובמרכז הרפואי האוניברסיטאי הדסה. במהלך לימודי הפוסט-דוקטורט שלו במכונים הלאומיים לבריאות (NIH) החל להתעניין כיצד היוביקוויטין מזוהה ברמה האטומית וברמה התאית. כיום פרופסור במחלקה לביוכימיה וביולוגיה מולקולרית באוניברסיטת תל-אביב.
מענק האצה (Acceleration Grant)
אוניברסיטת תל אביב

תקציר המחקר:

חלבונים פועלים כמעין מכונות בעלות מבנה מורכב. הם מניעים כמעט את כל התהליכים בגופינו: למשל, בניית רקמות ואיברים ומשמשים כזרזים של תהליכים ביולוגיים בגוף.

תפקיד חשוב נוסף שיש לחלבונים ברמה התאית קשור לוויסות תהליכי הגדילה, התמיינות ומשך החיות של התאים. חלבונים אשר מעוררים חלוקה תאית או דואגים למוות מתוכנן מראש של תאים, חייבים להיות מנוטרים בקפידה. חלבונים אלו בדרך כלל נמצאים בכמות קטנה כי תפקידם הוא וויסות. עליה משמעותית בכמותם עלולה להוביל להתפתחות סרטן השד, הערמונית, סרטן המעי הגס ועוד. כיום, בלתי אפשרי לעצור את פעילות החלבונים הללו שמובילה לשגשוג תאים סרטניים.

פרופסור פראג מציע אסטרטגיה אלטרנטיבית: שימוש בתהליך הטבעי של פירוק החלבונים בגוף. פעולת הוויסות של רוב החלבונים בגוף נעשית על ידי מערכת מורכבת שנקראת יוביקוויטין. היוביקוויטין בדרך כלל מוביל לפירוק חלבונים באופן מבוקר וכך מווסת את פעולת התאים. פרופסור פראג מציע לזהות תרופות שיכולות לגייס את מערכת היוביקוויטין כדי להשמיד חלבונים המווסתים גדילה אשר עודף מהם מחולל סרטן. כך נעשה גיוס של מערכת טבעית שקיימת בגוף, בעזרת מולקולה שתינתן כמו תרופה.

במעבדתו של פרופסור פראג פיתחו מנוע חיפוש מולקולרי לתרופות שבדומה למנוע החיפוש של גוגל, יכול לזהות ולסנן מתוך מיליוני מולקולות דווקא את אלו שיש להן יכולת לעורר פירוק חלבונים המשויכים לסרטן. הייחודיות של מנוע חיפוש זה הינה השימוש בחיידקים מהונדסים המדווחים על פעולת המולקולות: ככל שהחיידקים גדלים מהר יותר, כך יש התרופה המולקולרית מוצלחת יותר בחיסול החלבון אשר מחולל סרטן. צוות המעבדה ישתמש בפיתוח זה לזהות תרופות עם פוטנציאל לטפל בסרטן המעי הגס ובסרטנים אחרים.
תחום המחקר / מילות מפתח: גילוי תרופות, הנדסת חלבונים, סרטן מערכת העיכול

פרסומים: